PEDITEL-UN APEL ȘI PANICA DISPARE!

Înființat în anul 2014, Peditel este un serviciu medical gratuit, apelabil non-stop, care oferă asistență pediatrică prin telefon părinților cu copii având vârste cuprinse între 0 și 6 ani.

PEDITEL s-a născut din încercarea de a ajuta, pe de o parte, părinții care nu aveau altă modalitate de a primi un sfat medical avizat, mai ales în weekend, doar dacă mergeau în unitățile de primiri urgențe sau într-o cameră de gardă, sau după încheierea programului de lucru al medicului de familie. Pe de altă parte, supraaglomerarea pe care o cunoaștem în unitățile de primiri urgențe nu numai din Cluj este un fapt general, internațional și în felul acesta am încercat să oferim un sprijin real pentru părinți, mai ales că, în lipsa unui serviciu specializat dincolo de UPU, încercau să găsească foarte multe informații în mediul online, informații care nu erau întotdeauna validate de specialiști. Fiecare copil este unic și sfaturile medicale ar trebui să fie făcute exclusiv de către medici, pentru a nu pune viața copilului în pericol, aflăm de la Cristina Grigore, director executiv al Fundației ,,Părinți din România”, inițiatorul și coordonatorul proiectului Peditel.

L-am botezat Peditel pentru că ne-am gândit că este foarte simplu să știe oamenii că este un pediatru la telefon, spune ea. Atunci când apelăm serviciul telefonic Peditel, ne răspund medici specialiști și medici primari cu experiență, disponibili non-stop. Dincolo de sprijinul oferit punctual în cadrul solicitărilor telefonice, echipa Peditel și-a asumat și rolul de a informa, de a face educație medicală. Calmul, răbdarea, empatia și profesionalismul sunt cartea de vizită a medicilor Peditel. Actualmente, se utilizează un număr de 26 de protocoale, avizate conform protocoalelor și standardelor medicale în pediatrie la nivel național și internațional și recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății.

Părinții din România se tem foarte mult de febră, diaree, vărsături, dureri abdominale și accidente casnice. Iarna și primăvara avem multe viroze, vara, multe insolații și deshidratări, menționează Cristina.

Serviciul telefonic Peditel este la dispoziția părinților din România dar și a celor din diaspora. În cei șase ani de când funcționează, a preluat apeluri din toate județele țării. În prezent, 5% din apelurile preluate vin de peste hotare. În topul ultimelor luni se află Marea Britanie, Germania, Austria, Franța și Italia, un lucru firesc în condițiile accelerării pandemiei în aceste state europene.

Părinții din zonele foarte afectate ale României aveau impresia că pentru o simplă răceală sau o simplă febră asociată cu tuse sau cu probleme respiratorii aveau suspiciunea de coronavirus. În această situație pandemică, este firesc să crească gradul de anxietate al părinților, a adăugat Cristina Grigore. Întâi de toate, echipa Peditel vine în ajutorul părintelui pentru a trece peste starea de anxietate, de panică, așa cum prevede protocolul de comunicare cu acesta.

În contextul infectării cu noul coronavirus, a crescut timpul alocat unui apel preluat de către Peditel. În luna martie, media a fost de 6-7 minute, iar în cazul apelurilor internaționale a depășit chiar și o jumătate de oră. De asemenea, a crescut numărul de apeluri zilnice, ajungându-se la 250 de apeluri pe zi. Medicii Peditel sunt non-stop în linia întâi pentru copii, mărturisește Cristina. Am introdus parțial în luna martie și în toate weekend-urile din luna aprilie o linie suplimentară de gardă, de vineri seara până luni dimineața, astfel încât să fim aproape de părinți și să limităm timpul de așteptare, mai ales că în această perioadă există recomandarea autorităților în ceea ce privește prezentarea în serviciile specializate de urgență doar pentru urgențele medicale, tocmai pentru a evita eventualele contacte, mai ales asimptomatice.

Pe viitor, Peditel își dorește să permanentizeze linia de gardă care există la acest moment. Totodată, s-au înregistrat o serie de seminarii video și s-a lucrat la realizarea unei broșuri cu informații de bază privind problematicile medicale cel mai frecvent întâlnite (febră, tuse, îmbolnăviri în colectivitate, alăptare, vaccinare), urmând în curând a fi puse gratuit la dispoziția tuturor părinților, pe site-ul peditel.ro.  În prezent, se testează introducerea apelului video, pentru ca părinții să poată beneficia de toate sistemele pe care medicina le pune la dispoziție acum, în contextul pandemiei de coronavirus.

Peditel își propune ca în acest an să sprijine cu prioritate părinții din comunitățile defavorizate din mediul rural, unde accesul la serviciile medicale nu este întotdeauna posibil.

Ca recomandare generală privind conduita preventivă, Cristina ne sfătuiește astfel: Este important să le oferim copiilor acces la aer curat, chiar dacă ies pe balcon sau în curtea casei sau a blocului, evident păstrând distanțarea fizică și respectând reglementările legale actuale în România. Este foarte important ca mai ales noi, părinții, să fim suport și să le explicăm copiilor că aceasta este o perioadă și o să treacă. Este foarte greu pentru un copil să nu aibă contact social, să nu se joace. Trebuie să fim responsabili dacă vrem ca pandemia aceasta să se limiteze și să dispară, trebuie să respectăm reglementările care sunt în vigoare la momentul de față. Cred că vom aprecia mai mult ceea ce avem după perioada asta și vom deveni mai apropiați și mai responsabili unii față de ceilalți.

Serviciul Peditel este apelabil din rețelele Vodafone, Orange, Telekom (la cartela prepay Telekom este necesar credit in euro, conform cerințelor operatorului de telefonie), fix și mobil, la numărul de telefon 1791. Abonații din rețeaua Digi fix și mobil pot contacta serviciul apelând numărul scurt *1791. Pentru apeluri internaționale, ne stă la dispoziție numărul +40377771111, cu tarif normal, apelabil din orice rețea.

Serviciile de asistență pediatrică sunt disponibile datorită donațiilor, sponsorizărilor, a sprijinului financiar oferit de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca, precum și datorită unor graturi naționale și internațioanle. Putem susține activitatea Peditel prin donații sau prin redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit, completând formularul tip, disponibil pe site-ul peditel.ro.

Iulia-Anamaria Ghidiu

Sursa foto: Facebook Peditel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *