Inițiativă MAI: Trotinete electrice, reglementări juridice

MAI vrea ca transportul cu trotinete electrice să fie reglementat juridic. Acest lucru vine În condițiile în care lipsa legislației pentru trotinete face noi victime, tot mai multe accidente înregistrându-se la nivelul țării.

Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, de către persoane care au minimum 14 ani și care poartă obligatoriu cască de protecție dacă nu au împlinit 16 ani, arată un proiect lansat în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne.

Prin proiect se propune ca trotineta electrică să fie definită că fiind vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric.

Trotineta electrică oprită sau staționată pe partea carosabilă trebuie așezată lângă și în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta.

Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare, conform propunerii.

În România, în perioada 2016 – 2019, au fost înregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice, soldate cu un deces, 37 răniți grav și 156 răniți ușor.

La Cluj-Napoca situatia este alarmanta în ceea ce privește accidentele cu astfel de trotinete implicate. La finalul anului trecut, primarul Emil Boc declara la Napoca FM că nu încurajează acest tip de transport până nu se reglementează legal.

„Nu pot să-l opresc, n-am mijloacele necesare, dar nu este încadrat nicăieri. Până când nu se reglementează exact – dacă ai nevoie de cască, de la ce vârstă, unde să circuli, prin ce condiții – eu, personal, nu-l încurajez ca mijloc alternativ de transport, deși consider că poate reprezenta o soluție”, a declarat Emil Boc, la Napoca FM, la finalul anului trecut.

Edilul a explicat că, oriunde în Uniunea Europeană, trotineta este folosită doar ca „ultimă parte a unui traseu”. Boc afirmă că cetățenii din UE parcurg distanțele cu mijloacele de transport în comun, apoi, pe ultimele câteva sute de metri, apelează și la trotinetă, pentru a ușura mobilitatea.

Foto: gazetadestiri.ro