Carrefour, Cora, Auchan, Mega Image, prinse în CoronaOffside. Slugărnicia conducătorilor și disprețul față de români

În plină Stare de Urgență, România a fost condamnată la izolare la domiciliu. Școlile, universitățile – închise. Cetățenii nu mai au voie să iasă din casă, decât în situații excepționale, bine definite de Ordonanțele Militare în vigoare. Printre excepțiile permise se află și cea a deplasării pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor. În acest sens, la nivelul întregii țări, au fost menținute deschise magazinele alimentare. Cele mici, mijlocii și marile super/hyper market-uri. Adică marii retaileri își continuă activitatea. Asta deși mall-urile au fost închise, deși alte mici magazine (de cosmetice ori de haine de exemplu) au pus lacăt afacerii lor.

Și, pe drumul de la magazin la domiciliu, românii aleargă înnebuniți pe la farmacii să își procure măști. O marfă rară în aceste zile, măștile de protecție au devenit un produs de lux al căror preț a crescut de zecide ori. Cam aceasta este situația în România…

Iar acum facem un salt spre Vest. Unde găsim o situație oarecum similară în ceea ce privește COVID-19, la nivelul infectaților și deceselor. Doar că similitudinile se opresc aici. Unele țări, deși procentual vorbind sunt cu mult peste nivelul nostru al ratei de infectare sau al numărului de morți, au preferat să nu închidă școlile și grădinițele, menținând doar o serie de reguli de distanțare socială, chiar și acestea destul de lejere.

Dar, foarte interesantă este decizia unor țări privind marii retaileri. În Polonia de exemplu, s-a considerat că riscul de infectare este mai crescut în marile magazine, așa că s-a luat decizia ca doar micile magazine să fie menținute deschise. Astfel, se încurajează comercializarea de produse autohtone și se dă o mână de ajutor micilor întreprinzători, cei mai afectați în această perioadă. Polonia, cu ai săi lideri curajoși, așa cum a demonstrat-o în ultimii ani, are coloană vertebrală și refuză să îngroape micile afaceri autohtone, de la magazine la producători, preferând să de-a un șut în partea dorsală giganților internaționali din domeniul retail.

De asemenea, în Austria de exemplu, sesizându-se pericolul accentuat al infectării comunitare în marile magazine, marii retaileri sunt obligați să furnizeze cumpărătorilor măști de protecție. Gratis! Guvernului austriac îi pasă cu adevărat de sănătatea cetățenilor săi și consideră că în asemenea situații de criză a venit momentul ca marii retaileri să facă un gest de respect pentru clienții lor, de pe urma cărora câștigă an de an sute de milioane de euro. În fond, cât e o mască? Sub un euro! La cifrele de afaceri anuale de peste un miliard de euro, ce pot reprezenta câteva mii de măști?!

În tot acest  timp, la noi, în România, marile magazine au rămas deschise. Nu aveam pretenția de la umilii și servilii noștri lideri să le închidă și să arunce un colac de salvare către micile afaceri autohtone și micii producători autohtoni. Ar fi fost prea mult! Dar, totuși, poate ar fi trebuit să le pese mai mult de sănătatea românilor și mai puțin de profitul retailerilor și să le ceară acestora din urmă să asigure măști de protecție! Dar asta ar fi însemnat o poziție de forță și nicidecum una deslugărnicie în fața multinaționalelor.

Iar dacă bravii noștri lideri aflați sub papucul marilor multinaționale nu au avut un asemenea curaj și le-a păsat de români precum eschimosului de băștinașul din Papua Noua Guinee, poate că marii retaileri ar fi trebuit să ia decizia de la sine putere. Până la urmă, Carrefour, Cora sau Lidl ori Mega Image “profită” de ani de zile, 365 de zile pe an, de banii românilor, băgând adânc mâna în buzunarele lor, prin prețuri mult peste cele practicate în magazinele similare din Occident.

Dar ce să vorbim de măști de protecție oferite gratuit, când în multe mari magazine, la capitolul dezinfectant oferit la intrare, găsim câte un prăpădit de recipient cu spirt sanitar. Asta în cel mai bun caz, întrucât adeseori acesta lipsește cu desăvârșire. 

România trebuie prăduită și storasă și de ultimul ei bănuț, nici un euro nu trebuie să rămână în țară. Știm, unele multinaționale, chiar din domeniul retail, nu plătesc impozit pe profit, întrucât nu au realizat profit de ani de zile, săracele!, iar altele realizează profituri de zeci de milioane euro și extrag din țară dividente de alte zeci de milioane de euro (Carrefour România a anunțat o cifră de afaceri de 6,7 miliarde de lei și profit de 209,7 milioane de lei, în anul 2017. În perioada 2011-2015, Carrefour a încasat dividende de 41,7 milioane de euro din profit). Banii zboară din România! Ca să nu mai punem la socoteală faptul că, o posibilă explicație a acestor profituri colosale,  prețurile din România ale marilor retileri sunt, la produse identice, mai mari decât cele practicate în Occident! Iar salariile angajaților români mult sub cele ale angajaților din Occident…  

Marian Pavel

Un răspuns la „Carrefour, Cora, Auchan, Mega Image, prinse în CoronaOffside. Slugărnicia conducătorilor și disprețul față de români”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *